شکلات بدون فر


مواد لازم
شکلات تلخ یا شکلات شیری ۱۰۰ گرم
شکلات سفید ۲۰۰ گرم
بیسکوییت پتی بور ۳۰۰ گرم
شیرعسلی ۴۰۰ گرم

طرز تهیه 
برای تهیه شکلات روز عشق بدون فر ابتدا شکلات تلخ یا شکلات شیری را به روش بن ماری ذوب کنید.

شکلات ذوب‌شده را با بیسکوییت پتی بور پودر شده، گردو و شیر عسلی مخلوط کنید و هم بزنید.

از مخلوط به اندازه یک قاشق چایخوری بردارید و داخل دستتون گرد کنید.

شکلات‌های گرد را روی فویل بچینید.

شکلات‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه داخل یخچال یا فریز قرار دهید تا سرد شده و فرم بگیرد.

وقتی شکلات‌ها حسابی سفت و محکم شدند،‌ شکلات سفید را نیز به روش بن ماری با داخل ماکروفر ذوب کنید.

حالا با استفاده از قاشق، شکلات سفید را به هر شکلی که دوست دارید روی شکلات‌های سرد بریزید. چون شکلات‌ها سرد هستند، شکلات سفیدی که روی آن‌ها میریزید به سرعت می‌بندد.

وقتی شکلات‌های سفید بسته شد، دوباره مقداری شکلات سیاه را ذوب کرده و این بار با استفاده از قیف روی شکلات‌های سفید بریزید و آن‌ها را تزیین کنید.


شکلات


مواد لازم 
پودر کاکائو با کیفیت: ۲ لیوان
شکر: نصف لیوان
شیر: دو سوم لیوان
کرم نرم شده: دو سوم لیوان
پودر قند: یک چهارم لیوان
آب: یک لیوان

طرز تهیه 
آب را داخل قابلمه ریخته و صبر کنید تا بجوشد سپس شعله را کم کنید. کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود، سپس کره و پودر کاکائو را در ظرفی کوچکتر مخلوط کنید و ظرف را روی قابلمه و بخار آب قرار دهید تا به روش بن ماری ترکیب شوند. در این فاصله مخلوط کره و پودر کاکائو را مرتب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

در این مرحله یک لیوان آب گرم را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید. شعله را کمی زیاد نمایید اما مراقب باشید که کاکائو نجوشد. ظرف را از روی حرارت برداشته و شکر و پودر قند را نیز اضافه کنید و همچنان هم بزنید.

شیر را بجوشانید و بعد از اینکه دمای آن ولرم شد به شکلات اضافه نموده و با همزن بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود.

قالب مخصوص شکلات را چرب نموده و شکلات تهیه شده را داخل آن بریزید و به مدت ۲۴ ساعت در فریزر قرار دهید تا شکلات کامل ببندد.

سپس شکلات ها را از قالب خارج کرده و در ظرف مناسب بچینید. 1


شکلات توپی برزیلی


مواد لازم
شیرعسل 1 قوطی
پودر کاکائو 5 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
ترافل برای تزئین


طرز تهیه
تمام مواد را درون قابلمه بریزید سپس بر روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب به هم بزنید تا مواد غلیظ شوند و حالت خمیری نرم پیدا کنند.

ظرفی را چرب کنید سپس مایه شکلات غلیظ شده را درون ان بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا خنک و سفت شود.

پس از انکه خنک شد دست خود را با کره چرب کنید و مقداری از مواد را در دست به صورت گرد در آورید و در ترافل شکلاتی بچرخانید و درون کاغذهای مخصوص شکلات قرار دهید.

نکات
می توانید بجای پودر کاکائو و کره از یک بسته شکلات تلخ استفاده کنید، همچنین اگر ترافل در دسترس ندارید می توانید گلوله های شکلاتی را درون پودر پسته، نارگیل، فندق، پرک بادام و … بچرخانید و سرو کنید. 2


شکلات چیپسی


مواد لازم
شکلات تخته ای۲۰۰ گرم


دستور تهیه شکلات چیپسی
مرحله اول
برای تهیه شکلات چیپسی حرفه ای ابتدا شکلات تخته ای با رنگ دلخواه خود را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس کاسه حاوی شکلات را روی بخار آب قرار می دهیم و شکلات را به روش بن ماری ذوب می کنیم.

مرحله دوم
در این مرحله یک قیف یک بار مصرف را روی یک لیوان باز می کنیم و  شکلات ذوب شده را داخل قیف می ریزیم. حالا قالب سیلیکونی شکلات چیپسی را کمی چرب می کنیم و با قیف داخل قالب را پر می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم
پس از اینکه شکلات سفت شدند، آنها را زا قالب خارج می کنیم و در ظرف در بسته در یخچال نگهداری می کنیم. در صورتی که قالب مخصوص شکلات چیپسی نداشتیم می توانیم از جای قرص و کپسول نیز استفاده کنیم.

مرحله چهارم
به این صورت که جای قرص یا کپسول ها را به خوبی می شوییم، کنار می گذاریم تا آب اضافی شان برود، سپس شکلات ذوب شده را داخل جای خالی قرص های می ریزیم و اجازه می دهیم سفت شوند. حالا شکلات ها را از جای قرص ها خارج می کنیم. 3


موس شکلاتی


مواد لازم
زرده تخم مرغ  2 عدد
سفیده تخم مرغ  3 عدد
شکر  60 گرم
نمک  1/8 قاشق چایخوری
چیپس شکلات  200 گرم


طرز تهیه
مرحله اول :
ابتدا کاسه ای را بر داشته و تا 2/3 حجم آن را پر از آب کنید و روی حرارت با شعله متوسط قرار دهید تا به جوش آید.

چیپس شکلات را در داخل ظرف مناسبی ریخته و خامه را اضافه کرده و ظرف را روی دهانه کاسه ی در جوش قرار دهید و مدام آرام آرام هم بزنید تا چیپس شکلات ذوب شود ( به این روش ذوب کردن شکلات بن ماری گفته می شود ).

وقتی همه چیس شکلات ذوب شد آن را از روی حرارت بر دارید و اجازه دهید تا خنک شود.

مرحله دوم
 سه عدد تخم مرغ را بر داشته و در داخل دو ظرف جدا گانه ای سه عدد سفیده تخم مرغ می ریزیم و دو عدد زرده تخم مرغ ها جدا می کنیم.

مرحله سوم
زرده تخم مرغ ها را با هم زن خوب هم زده تا نرم و روان شود.

( این کار را با هم زن برقی انجام دهید زیرا از ایجاد بوی نا مطبوع تخم مرغ جلوگیری می کند و هم چنین زرده های تخم مرغ را کاملا هم زده و نرم و روان می کند).

اگر زرده ها خوب هم زده نشود شکر به راحتی و کاملا در آن حل نمی شود.

مرحله چهارم
حال در ادامه شکر را اضافه نموده و مجددا با هم زن خوب هم زده تا مواد مخلوط شده و کاملا با هم ترکیب شوند و مایه یک دست و نرمی درست شود.

مرحله پنجم
حدودا 2/3 شکلات ذوب شده را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کرده و با کمک قاشق خوب مواد را زیر و رو کرده تا خوب مخلوط شده و کاملا ترکیب شوند.

مرحله ششم
 حال در ادامه نوبت سفیده تخم مرغ ها است ...
سفیده تخم مرغ ها را با هم زن برقی خیلی خوب با هم زن برقی 1 الی2 دقیقه با دور تند هم  بزنید تا بافتی سفید رنگ و سفت و پف کرده حاصل شود.

مرحله هفتم
حال وقتی که سفیده تخم مرغ به حالت مورد نظر رسید آن را به مواد مخلوطی قبلی اضافه کرده و مجددا مواد را با قاشق خوب زیر و رو کرده تا خوب مخلوط شده و کاملا ترکیب شوند بعد به مدت 2 الی 3 ساعت در فریزر می گذاریم تا استراحت کند.

مرحله هشتم
 حال باقی مانده شکلات ذوب شده را در داخل قالب سیلیکونی به ضخامت یک میلی متری پوشش دهید بعد به مدت 15 دقیقه در یخچال بگذارید تا کاملا خوب بسته شود.

در ادامه موس شکلاتی را که در مرحله هفتم آماده شد را در قالب پوشیده از شکلات بریزید و به مدت 15 الی 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را حسابی بگیرد.

بعد از زمان مقرر دسر موس شکلاتی قالبی ما آماده هست آن را از یخچال بیرون آورده و در ظرف سرو قالب را بر گردانید و در کنار خانواده محترم میل کنید.

چند نکته
موس شکلاتی قالبی را به توجه به سلیقه شخصی خود می توانید برای مجالس رسمی درست کرده و با شکل های متنوعی تزئین کنید.

برای اینکه راحت تر و زودتر سفیده و زرده تخم مرغ ها از هم جدا شود باید تخم مرغ ها اگر گرم و تازه آن ها را خریده اید به مدت 1 الی 2 ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا سرد شوند بعد وقتی خیلی خنک هستند تخم مرغ ها را شکسته و زرده و سفیده آن ها در ظرف جدا گانه ای جدا کنید. 4


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.namnak.com
3.www.chishi.ir
4.www.mamifood.org